مقالات

بررسی فواید و خواص عسل برای نقرس

خواص عسل برای نقرس

مصرف غذاها تاثیر مستقیمی بر روند درمان افراد مبتلا به نقرس دارد. بنابراین این موضوع که چه غذاهایی باید مصرف کرد و چه غذاهایی را نباید در رژیم غذایی قرارداد اهمیت زیادی دارد. اما آیا درباره استفاده از عسل برای درمان نقرس چیزی شنیده اید؟ استفاده از عسل برای درمان نقرس چقدر موثر است؟ برای دریافت پاسخ این سوالات با ادامه این مقاله از هاچ لند همراه باشید.

نقرس چیست؟

نقرس بیماری است که به دلیل افزایش سطح اسید اوریک ایجاد شده و توسط کلیه ها به راحتی دفع نمی شود؛ این اتفاق منجر به تجمع و رسوب کریستال های اورات در مفاصل می شود. نقرس اغلب با علائمی چون گرما، تورم، قرمزی و درد بسیار ناراحت کننده در مفاصل (مانند مفاصل انگشتان دست، انگشتان پا، دست ها، پاها، مچ پا، زانو و …) همراه است.

نقرس می تواند به دلایلی چون یک اختلال ژنتیکی یا سندرم افزایش تولید اسید اوریک (اما کاهش دفع اسید اوریک از بدن به دلیل اختلال در عملکرد کلیه رخ می دهد) ایجاد شود. عوامل خطری که می توانند منجر به نقرس شوند عبارتند از رژیم غذایی سرشار از پورین، عوامل ژنتیکی، کم آبی بدن، سبک زندگی کم تحرک، جنسیت (مردان بیشتر از زنان به نقرس مبتلا می شوند)، سن (افراد مسن بیشتر مستعد ابتلا به نقرس هستند). بنابراین، رژیم غذایی سالم و مناسب یک عامل مهم در جلوگیری از بروز عوامل منجر به نقرس است. بیمارانی که در مراحل درمان نقرس هستند باید تغذیه خوبی داشته باشند. چون رژیم غذایی نقش موثری در درمان بیماری خواهد داشت. یکی از سوالات مهمی که مطرح می شود میزان تاثیر استفاده از عسل برای درمان نقرس است که در ادامه به بررسی آن می پردازیم. 

آیا افراد مبتلا به نقرس می توانند عسل مصرف کنند؟

بیشتر کالری عسل را کربوهیدرات ها (82٪) تشکیل می دهند. در عسل گلوکز، فروکتوز، ساکارز و 18٪ آب وجود دارد. فروکتوز فراوان ترین نوع قند موجود در عسل بوده و فقط مقدار کمی ساکارز دارد. همچنین حاوی پروتئین اضافی، آنتی اکسیدان ها، ویتامین ها (ویتامین B1، B2، B3، B5، B6) و مواد معدنی (کلسیم، آهن، روی، منیزیم، پتاسیم) و غیره است.

عسل خواص زیادی برای انسان دارد که هم می توان از آن به عنوان دارو برای درمان بسیاری از بیماری ها (عسل خاصیت ضد ویروسی، ضد قارچی و ضد باکتریایی دارد)، هم برای بهبود سلامت پوست و زیبایی و هم به عنوان ماده اولیه در تهیه غذا استفاده کرد. در ترکیب عسل تقریباً پورین وجود ندارد؛ بنابراین استفاده از این ماده غذایی برای افرادی که از نقرس رنج می برند بسیار مفید است. با این حال، بیماران هنگام خرید عسل طبیعی باید اطمینان یابند عسل مورد استفاده، خالص و خام است تا بتوانند از تمام محتوای غذایی عسل بهره ببرند.

استفاده از عسل برای درمان نقرس

برخی روش های موثر استفاده از عسل برای درمان نقرس در زیر ذکر شده است. افراد مبتلا به نقرس می توانند از ترکیبات زیر برای درمان بیماری خود استفاده کنند:

1- ترکیب عسل و دارچین

برای تهیه نوشیدنی با عسل برای درمان نقرس می توانید 1 قاشق چای خوری از این ماده مقوی و نصف قاشق چای خوری پودر دارچین را با یک لیوان آب گرم مخلوط کرده و خوب هم زده و قبل از صبحانه بنوشید. نتایج نشان می دهد که تنها پس از مدت کوتاهی، درد نقرس، علائم تورم و التهاب و درد حتی هنگام راه رفتن به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.

عسل و دارچین برای نقرس

2- معجون عسل با زنجبیل

ریشه زنجبیل تازه را بشویید، سپس آن را به شکل تکه های باریک برش داده و با پشه بند بپوشانید. تکه های زنجبیل را در قابلمه ای پر آب بریزید و آن را بجوشانید. در مرحله بعد، حرارت را کم کرده و اجازه دهید 10 دقیقه دیگر آب بجوشد. بعد از اینکه آب به جوش آمد کاسه زنجبیل را از قابلمه خارج کرده و آب آن را خالی کرده و در هاون بریزید و له کنید. بیمار باید زنجبیل را در ظرفی ریخته و عسل را به آن اضافه کند و خوب هم بزند. از مخلوط زنجبیل و عسل برای درمان نقرس و اعمال روی نواحی دردناک استفاده کنید. این کار را برای چندین روز به طور منظم انجام دهید تا اثر این ترکیب را روی نواحی مورد نظر ببینید.

3- ترکیب عسل، نعناع و لیمو

این یک روش نسبتاً ساده است و هر کسی می تواند آن را انجام دهد. مواد لازم عبارتند از: عسل، 50 گرم چای سبز، 10 گرم برگ نعناع، ​​12 لیمو و 400 میلی لیتر آب تمیز. 

برای بهره مندی از خاصیت عسل برای درمان نقرس می توانید برگ نعناع و چای را حدود 5 تا 10 دقیقه بجوشانید و صبر کنید تا خنک شود. سپس، عسل و آبلیمو را به آن اضافه کرده و خوب هم بزنید. شما می توانید آن را به صورت گرم مصرف کرده یا یخ را به این نوشیدنی اضافه نموده و نوش جان کنید. این نوشیدنی بسیار ادرارآور بوده و به پاکسازی بدن کمک می کند که برای افراد مبتلا به نقرس بسیار مفید است. همچنین، این نوشیدنی به دلیل خواص دارویی مواد ضد باکتری موجود در عسل و محتوای ویتامین C موجود در لیمو در درمان بیماری هایی مانند سرماخوردگی و سرفه نیز موثر است. برای کسب بهترین نتیجه و اثربخشی باید هر روز از آن استفاده کنید.

پورین ها در غذاهای خاصی مانند گوشت قرمز و اندام، غذاهای دریایی، آبجو و نوشیدنی های شیرین شده با قند میوه (فروکتوز) یافت می شوند. معمولا اسید اوریک در خون حل شده و از طریق کلیه ها وارد ادرار می شود. اما گاهی اوقات بدن اسید اوریک اضافی تولید می کند یا خیلی کم آن را دفع می کند. زمانی که اسید اوریک تولید شده و به کریستال های اورات در مفصل یا بافت اطراف تبدیل شود باعث درد، التهاب و تورم می شود.

نکته مهم

افراد مبتلا به نقرس باید رژیم غذایی خاصی را دنبال کرده و از مصرف برخی غذاها اجتناب کنند؛ چون هدف سرکوب افزایش سطح اسید اوریک است. در غیر این صورت مشکل فقط تشدید می شود. برخی توصیه می کنند که از مصرف عسل برای درمان نقرس اجتناب کرده یا به مقدار خیلی کم از آن استفاده کنید؛ زیرا فروکتوز بالایی دراد. عسل یک شیرین کننده طبیعی است که وقتی در بدن تجزیه می شود  پورین ها را آزاد می کند. به بیانی دیگر، اگرچه عسل خواص زیادی دارد باید به میزان کم از آن استفاده کرده و مصرف سایر غذاهای پر از فروکتوز خود را به حداقل برسانید.

در عین حال، افراد مبتلا به نقرس باید غذاهایی که سرشار از پروتئین، ویتامین C و آنتی اکسیدان هستند مصرف کنند، زیرا سطح اسید اوریک را کاهش داده و از حملات نقرس جلوگیری می کنند. همچنین، این مواد غذایی التهاب مفاصل را کاهش می دهند. ماست کم چرب، مرکبات، گیلاس، آووکادو، لوبیا و قهوه از جمله غذاهایی هستند که برای کاهش علائم نقرس باید در رژیم غذایی خود بگنجانید.

سخن آخر

نقرس بیماری است که سطح اسید اوریک را افزایش داده و باعث بروز علائمی چون قرمزی، تورم و درد می شود. افراد که به نقرس مبتلا هستند باید یک رژیم غذایی مناسب و عاری از پورین داشته باشند. از گذشته تا کنون مردم به دلیل خواص فراوان عسل از آن استفاده کرده اند؛ زیرا عسل حاوی مواد مغذی زیادی است که نقش موثری در درمان بسیاری از بیماری های خاص از جمله نقرس دارد. با این حال، بیماران نباید در مصرف عسل برای درمان نقرس زیاده روی کنند. مصرف دوز بسیار پایین همراه با یک رژیم غذایی سالم به افرادی که به نقرس مبتلا هستند کمک می کند تا بهترین نتایج را کسب کنند. در نهایت، قبل از مصرف هر نوع عسلی توصیه می شود ابتدا با پزشک خود مشورت کنید.

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهی در مورد “بررسی فواید و خواص عسل برای نقرس

  1. ثمین گفت:

    سلام و تشکر خیلی کم در مورد نقرس گفته شده مقالتون عالیه برای درست کردن ضماد برای مالیدن ان به مچ دست و مچ پام که خیلی دردناکه کدوم عسلتون مناسبه؟

    1. مدیر فروشگاه گفت:

      سلام ثمین عزیز، عسل مانوکا یکی از بهترین انتخاب‌ها برای ضماد است، زیرا خاصیت ضدباکتریایی و التیام‌بخشی قوی‌تری دارد. اگر عسل مانوکا در دسترس نیست، می‌توانید از عسل گون یا عسل کنار نیز استفاده کنید که هر دو دارای خواص تسکین‌دهنده و ضد التهابی هستند. با آرزوی صخت و سلامتی برای شما دوست عزیز

  2. فیروزه گفت:

    با سلام من نقرس دارم ونمیتونم گوشت بخورم ضعیف شدم خیلی دوست دارم رژیم شما رو در پیش بگیرم خدا کنه مفید باشه ممنون از محتوای خوب وکاربردی شما.

    1. مدیر فروشگاه گفت:

      سلام فیروزه عزیز ما همیشه در هاچ لند سعی داریم اطلاعاتی بسیار مستند و علمی منتشر کنیم پس آسوده خاطر باشید و با استفاده از این رژیم و توصیه های پزشک متخصص به زودی سلامتی خود را به دست خواهید آورد.
      با آرزوی بهترین ها برای شما دوست عزیز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *