مقالات

آیا سیر و عسل تخمیر شده برای سرماخوردگی مفید است؟

آیا سیر و عسل تخمیر شده برای سرماخوردگی مفید است؟

عسل یکی از مواد غذایی است که نقش موثری در کاهش گلودرد دارد. امروزه بسیاری از افراد ترجیح می دهند از درمان های خانگی برای سرماخوردگی استفاده کنند. یکی از جدیدترین روش های درمانی که مورد استقبال قرار گرفته است عسل و سیر تخمیر شده است. افراد زیادی بر این باورند که این معجون توان بسیار زیادی در درمان سرماخوردگی دارد اما آیا عسل و سیر تخمیر شده آنطور که گفته می شود موثر است؟ خیلی از پزشکان طب سنتی بر اعتقاد دارند که سیر و عسل تخمیر شده برای درمان سرماخوردگی مفید است اما هنوز شواهد مستدلی برای اثبات این موضوع نیست و در این مقاله به این سوال با جزئیات پاسخ داده و بع صورت علمی بررسی می کنیم که سیر و عسل تخمیر شده چیست و چه تاثیری در درمان سرماخوردگی دارد؟

سیر و عسل تخمیر شده چیست؟

سیر و عسل تخمیر شده یک نوع معجون خانگی است که در آن دو ماده غذایی محبوب و پر فایده با هم ترکیب شده که به خواص سیر و عسل و پس از حدود یک ماه تخمیر می شوند. ترکیب این دو ماده، اثربخشی آن را برای سرماخوردگی را دو برابر می کند. حبه های سیر تخمیر شده تغییر شکل داده و شیرین می شوند. عسل تخمیر شده نیز بافت نرم و طعمی عالی دارد.

فرایند تخمیر چیست؟

تخمیر یک فرآیند طبیعی است که باعث می شود میکروارگانیسم های موجود در مواد غذایی در سطح شیمیایی تجزیه شوند. شاید با غذاهای تخمیر شده دیگری که طعم و بافت متفاوتی نسبت به نسخه اصلی خود دارند آشنا باشید. در این نوع غذاها، باکتری های خوبی وجود دارند که برای سلامت روده مفید هستند.

نحوه تهیه سیر و عسل به شکل تخمیر شده

برای تهیه سیر و عسل تخمیر شده کافی است حبه های سیر خام را در یک شیشه قرار دهید، روی آن ها را با عسل بپوشانید و سپس شیشه در بسته را تا حداقل یک ماه در جای خنک قرار دهید تا تخمیر شود (البته باید شیشه را یک روز در میان برعکس کنید تا مطمئن شوید که محتوای عسل تمام سیرها را در بر می گرد). فرآیند تخمیر زمانی آغاز می شود که آب سیر با عسل مخلوط شده و هر دو ماده در سطح شیمیایی تجزیه شوند.

می توان گفت که تقریبا هیچ ترکیب یا ماده مضری در این معجون وجود ندارد، اما آیا واقعاً این ترکیب خاص به همان اندازه که افراد و پزشکان طب سنتی ادعا می کنند برای درمان سرماخوردگی مفید است یا خیر؟

آیا سیر و عسل تخمیر شده برای سرماخوردگی موثر است؟

بسیاری از افراد معتقند که سیر و عسل و تخمیر شده باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و علائم سرماخوردگی را کاهش می دهد. اما هیچ مطالعه علمی برای تأیید اثرات این معجون و خواص آن وجود ندارد.

آیا سیر و عسل تخمیر شده برای سرماخوردگی موثر است

سیر و عسل هر دو خواص و فواید خاصی برای سلامتی انسان دارند. به همین دلیل، افراد زیادی اعتقاد دارند که این ترکیب نیز برخی از علائم سرماخوردگی را برطرف کرده یا گرفتگی یا گلودرد شما را تسکین می دهد.

بدون شک مصرف حبه‌ های سیر یا سیر و عسل تخمیر شده می ‌تواند التهاب سینوس ‌های شما را کاهش دهد. تسکین گلودرد یکی از خواص عسل نیز محسوب می شود. با این حال، این معجون به درمان کامل سرماخوردگی و علائم آن کمکی نمی کند.

خواص سیر و عسل چیست؟

سیر و عسل هر کدام خواص زیادی برای انسان دارند. به همین دلیل می توان گفت آنچه درباره خواص سیر و  عسل تخمیر شده گفته می شود نا مربوط و عجیب نیست. برای مثال، عسل خواص زیر را دارد:

  • تسکین گلودرد
  • رفع سرفه
  • کاهش التهاب
  • کاهش ترشحات مخاطی

هنگامی که گلودرد دارید کافی است یک قاشق چای ‌خوری عسل را در آب داغ یا چای بریزید تا مخاط گلو را بپوشاند و از خواص درمانی آن برای سرماخوردگی بهره ببرید. عسل یک نوع درمان خانگی است و مردم کشورهای مختلف از گذشته تا کنون از آن برای رفع گلودرد و سرفه استفاده کرده اند.

خواص سیر و عسل چیست

عسل مانوکا در مقایسه با دیگر عسل های معروف خواص ضد باکتریایی بیشتری دارد. در واقع تحقیقات نشان می دهند که مصرف عسل مانوکا ممکن است استرپتوکوک موتانس، نوعی باکتری که باعث گلودرد می شود را کاهش دهد اما از بیمار شدن شما جلوگیری نمی کند.

اما سیر چه خواصی دارد؟ این سبزی که از خانواده پیاز است بوی تند خود را از ترکیب آلی به نام آلیسین می گیرد؛ از مزایای سیر برای سلامتی انسان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تقویت سیستم ایمنی بدن
  • ضد التهاب
  • افزایش سلامت قلب از جمله کمک به گشادتر شدن رگ های خونی (که تنظیم فشار خون را آسان تر می کند).

به خاطر داشته باشید که اگرچه سیر از موادی سالم تشکیل شده است اما ترکیب کردن  آن با عسل به معنای سالم تر بودن آنها برای مصرف نیست. حتی این معجون ممکن است عوارض و خطراتی داشته باشد.

خطرات و عوارض مصرف سیر و عسل تخمیر شده

مصرف سیر و عسل به صورت تخمیر شده (به شکل جداگانه و با هم) خطرات و عوارضی را نیز به دنبال دارد. این خطرات و عوارض عبارتند از:

  • بوتولیسم، یکی از عوارض ناشی از مصرف سیر و عسل تخمیر شده است. با مصرف عسل خام و سیر در معرض خطر ابتلا به بوتولیسم قرار می گیرید. بوتولیسم یک بیماری نادر اما جدی است که به سیستم عصبی بدن شما حمله می کند.
  • برای نوزادان خطر دارد: مصرف عسل به کودکان زیر 1 سال که در معرض خطر بالای بوتولیسم نوزاد هستند توصیه نمی شود. چون بوتولیسم خطرناک است و ممکن است به مرگ منجر شود؛ البته در مطلب فواید و عوارض مصرف عسل برای کودکان به صورت مفصل به این موضوع پرداختیم که در صورت علاقه می توانید آن را مطالعه کنید.
  • افزایش قند خون: همانند هر شکل دیگری از شکر، باید عسل را نیز در حد اعتدال مصرف کنید. اگرچه عسل شاخص گلیسمی پایین تری نسبت به شکر سفید دارد اما همچنان می تواند سطح گلوکز را در افراد مبتلا به دیابت افزایش دهد.
  • ممکن است حاوی مواد آلاینده باشد: اگرچه عسل به عنوان ماده ای بی خطر شناخته می شود اما مطالعات نشان داده اند که بسیاری از عسل ها به مواد آفت کش ها، فلزات سنگین و باکتری ها آلوده شده اند.
  • آلرژن های بالقوه: اگر به عسل یا سیر حساسیت دارید باید از مصرف سیر و عسل تخمیر شده اجتناب کنید.
  • اگر سیر و عسل تخمیر شده تهیه کردید حتما باید آن را در یک ظرف در بسته نگهداری کنید. اگر بوی گند یا عجیبی از آن به مشام رسید بهتر است آن را دور بیندازید.

آیا باید سیر و عسل تخمیر شده را امتحان کنید؟

استفاده از سیر و عسل به شکل تخمیر شده مضرات کمی دارد و ترکیبات این دو دارای خواصی است که برخی از علائم سرماخوردگی مانند سرفه یا گلودرد را کاهش می دهد. اما همانند سایر داروهای خانگی نمی ‌تواند به طور ناگهانی سیستم ایمنی بدن شما را تقویت کرده یا سرماخوردگی شما را درمان کند یا هیچ نوع جادوی دیگری را انجام دهد.

در واقع، هیچ درمان فوری برای سرماخوردگی وجود ندارد اما اقدامات زیادی را می‌ توانید برای کنترل علائم خود در طول دوره سرماخوردگی انجام دهید (برای مثال، اضافه کردن مقداری عسل معمولی به چای داغ).

وقتی به سرماخوردگی یا آنفولانزا مبتلا هستید از مهم ‌ترین اقداماتی که باید انجام دهید استراحت کافی، هیدراته ماندن، پرهیز از مصرف کافئین و الکل و مواردی از این دست است. در نهایت، به خاطر بسپارید که سیر و عسل تخمیر شده، بیماری شما را درمان نمی کند یا مانع از بیمار شدن شما نمی شود.

درمان خانگی سرفه با عسل

سرفه یکی از علائم سرماخوردگی است که افراد مبتلا به خصوص کودکان را بسیار آزار می دهد. تحقیقات و شواهدی وجود دارد که نشان داده که مصرف عسل موجب تسکین سرفه های شبانه در کودکان می شود که در مقاله 11 روش درمان خانگی سرفه با عسل به صورت جامع به این موضوع پرداختیم که بعضی از اوقات مصرف عسل بهتر از استفاده داروهایی مانند دکسترومتورفان است چرا که این طلای مایع به دلیل خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی توان تسکین و از بین بردن سرفه را دارد، برای کسب اطلاعات بیشتر و نحوه مصرف عسل برای درمان سرفه می توانید این مقاله را نیز مطالعه کنید.

سخن آخر

سیر و عسل تخمیر شده معجونی خانگی است. این دو ماده با یکدیگر ترکیب شده و پس از گذشت مدت زمانی تخمیر می شوند. از این معجون برای درمان سرماخوردگی و سرفه استفاده می شود. در فرایند تخمیر، حبه های سیر و عسل را داخل ظرفی شیشه ای و در بسته قرار می دهند و خوب هم می زنند تا عسل روی سیرها را بپوشاند. این ظرف را برای مدتی در جای خنک قرار داده و هر دو روز وارونه می کنند. با تجزیه شیمیایی این مواد، تخمیر صورت می گیرد.

اگر چه این مواد به صورت مجزا خواص زیادی دارند اما این معجون فقط التهاب سینوس ها و گلودرد را تسکین داده و هیچ مطالعه علمی مبنی بر اثربخشی آن وجود ندارد. در نهایت باید بدانید که با مصرف معجون سیر و عسل تخمیری ممکن است عوارضی چون آلرژی، آلوده شدن به مواد آلاینده، خطر ابتلا به بوتولیسم و غیره را تجربه کنید. در نهایت، حتی با امتحان کردن این معجون، سرماخوردگی شما به صورت کامل درمان نمی شود و تنها علائم کمی بهبود می یایند. در نتیجه، حتما باید به پزشک مراجعه کنید.

2.7/5 - (3 امتیاز)

0 نظر در “آیا سیر و عسل تخمیر شده برای سرماخوردگی مفید است؟

  1. .samyra گفت:

    بهتر نیست جدا مصرف کنیم تا از عوارض ان به دور باشیم

    1. مدیر فروشگاه گفت:

      سلام سمیرا عزیز در صورت آلرژی به هر کدام از این ترکیب، می توانید یکی از آن ها را جداگانه مصرف کنید اما در صورتی که آلرژی ندارید بهتر است ترکیب این دو ماده شگفت انگیز را به صورت تخمیر شده استفاده کنید چونکه فواید درمانی بسیار زیادی دارد.
      با آرزوی سلامتی و صحت برای شما دوست عزیز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *